Menstruatie of overgang

Voetreflextherapie tijdens menstruatieklachten of overgang

Veel vrouwen hebben (veel) last van haar menstruatie, zowel lichamelijk als geestelijk. Vaak is dit een disbalans in de hormonen. Deze disbalans kan verstrekkende gevolgen hebben; pijnlijke menstruaties, pijnlijke gespannen borsten, hoofdpijn, opgeblazen gevoel, gespannen zijn of zelfs heftige stemmingswisselingen.

Voetreflex therapie kan ingezet worden bij:
Menstruatieklachten: PMS en pijnklachten tijdens de menstruatie. Maar ook uitblijven van de menstruatie.
Overgangsklachten: o.a. onrust, opvliegers, nachtzweten en slaapproblemen en concentratieverlies.

PMS:

Deze klachten treden op in de tweede helft van de menstruatiecyclus. Bij de meeste vrouwen verdwijnen de symptomen bij het doorbreken van de menstruatie, sommige vrouwen houden klachten tijdens de eerste dagen van de menstruatie. Na een klachtenvrije periode komen de klachten weer terug. Bij 3 tot 8% van de vrouwen zijn de emotionele symptomen veel uitgesprokener en kunnen het leven van de vrouw behoorlijk ontregelen. Voetreflex therapie kan samen met ondersteunende adviezen (inname van extra calcium en vitamine D) verlichting geven. Maar ook het vermijden van cafeïne houdende producten en alcohol verlicht het klachtenpatroon.

Menstruatie pijnklachten:

De pijnklachten beginnen een tot twee dagen voor het begin van de menstruatie en tijdens de eerste twee dagen van de menstruatie. Klachten kunnen zijn krampen in de onderbuik, uitstralend naar de onderrug en de benen. Soms is er misselijkheid bij de pijnaanvallen en is er een gespannen gevoel in de borsten. Boven het 25e levensjaar nemen de klachten vaak af, maar ook na een bevalling kunnen de klachten verdwijnen. Vrouwen waarvan de moeder of zus de klacht heeft, hebben meer kans om het te krijgen. Ook voor deze klachten kan voetreflex therapie ingezet worden.

Overgangsklachten:

Het onregelmatig worden van de cyclus is een van de eerste verschijnselen van de overgang. Naast de verandering in de frequentie van de menstruatie kunnen ook de bloedingen veranderen. Ze kunnen heviger worden of juist minder hevig. De leeftijd waarop de overgang plaatsvindt wordt grotendeels genetisch bepaald. Factoren als roken, overgewicht, vroege puberteit zijn mede bepalend. Meestal is de overgang een geleidelijk, natuurlijk proces. Menopauzeklachten ontstaan veelal doordat vrouwen in deze periode van hun leven drukker zijn. Vrouwen studeren langer en zijn later op de top van hun carrière, ze krijgen later kinderen. Daarnaast hebben vrouwen soms ook de zorg voor hun ouder wordende ouders. In dit veranderingsproces is bewustwording en acceptatie hiervan iets wat de aandacht vraagt. Voetreflex therapie kan hierin een goede ondersteuning zijn om de klachten die er zijn dragelijker te maken.